În anul 2016, nr persoanelor decedate în Chișinău a crescut cu 24% față de anul 2012, ajungând la 57 de morți. Nr persoanelor traumate a fost de 1393.

Conform datelor statistice prezentate de Poliția de patrulare, aproximativ 50% din accidentele rutiere din capitală sunt cu implicarea pietonilor și bicicliștilor. În anii 2010-2011, o dată cu intensificarea controlului asupra respectării cerințelor Regulamentului Circulației Rutiere, îmbunătățirea infrastructurii pentru pietoni și organizarea de operațiuni speciale și a campaniilor de informare numărul persoanelor decedate a fost redus la jumătate, dar începând cu anul 2012 acesta a căpătat din nou un trend ascendent.

wesfdaaaaaaaaa

yuegdwsbjnaaaaa

Principala cauză a accidentelor din ultimii ani este neacordarea de prioritate pe trecerile de pietoni. Totodată, analiza datelor sugerează faptul că o proporție mai mare de accidente are loc în intervalul orelor 16:00-20:00.

Costurile directe suportate atât de familiile victimelor, dar și de economia național prin pierderea forței de muncă productivă sunt mari. Un studiu al Băncii Mondiale estimează că fiecare viața pierdută pe drumurile din Moldova costă economia țării în jur $511,000.

Cum pot fi îmbunătățite trecerile de pietoni?

O serie de alternative menite să contribuie la descreșterea numărului de persoane traumate/decedate ar fi:

  • Continuarea politicii actuale (status quo). Primăria mun. Chișinău în colaborare cu Poliția de Patrulare au încercat să reducă numărul de fatalități și accidente prin mai multe acțiuni: marcaje rutiere, semne de circulație și campanii de informare. Dar principalul instrument utilizat de autorități în ultimii ani fost instalarea limitatoarelor de viteză (speed bumps). Primarul General al mun. Chișinău, în cadrul unei intervenții al serviciilor primăriei a concluzionat că „instalarea limitatoarelor de viteză este unica soluție eficientă” pentru descreșterea tamponărilor cu pietonii.
  • Îmbunătățirea iluminării trecerilor de pietoni. Nivelul de luminozitate determină nivelul de vizibilitate și afectează timpul de răspuns a șoferilor. În contextul în care pietonul vede bine autovehiculul ce se deplasează, una dintre problemele pietonilor este concluzia că șoferul de asemenea a reușit să observe pietonul aflat pe trecerea de pietoni. Ponderea înaltă de accidente produse în luminozitate slabă confirmă faptul că deseori șoferii observă pietonii târziu și nu reușesc să evite impactul. Creșterea nivelului de luminozitate va spori capacitatea șoferilor să obțină nivelul necesar de informație vizuală pentru luarea unei decizii potrivite.
  • Construcția refugiilor pietonale și reamenajarea intersecțiilor. Refugiile pietonale sau insulițele ar putea diminua semnificativ complexitatea deciziilor pe care atât pietonul, dar și șoferul trebuie să le ia într-o perioadă scurtă de timp. Avantaje: numărul de accidente rutiere soldate cu tamponarea pietonilor a fost redus cu 15%; viteza de deplasare a vehiculelor a scăzut datorită atenției sporite a șoferilor; prin permiterea grupării pietonilor pe refugiile pietonale, a fost îmbunătățită fluidizarea traficului.rsthbgfvcaaaaaaaa
    Instituirea vitezei limită de 30 km/h pe zone extinse ale orașului. Viteza neadecvată a provocat 7% din numărul total de accidente înregistrate în Chișinău. Mărirea vitezei de deplasare, chiar și într-o proporție destul de mică, are un efect substanțial asupra distanței de frânare, astfel afectând în mod direct numărul de victime. Diferența între șansele de supraviețuire fiind lovit la diferite viteze este destul de mare. De exemplu, 55% dintre pietonii loviți cu viteza de 50km/h ar putea să moară în comparație cu numai 10% în cazul în care vehiculul se deplasează cu 30km/h. În Londra, nr de victime a fost redus cu 40% în zonele unde a fost impusă viteza de 30 km/h. erfdvcaaaa

Costuri:

  • Costul unui pilon de iluminare este în medie 20 mii lei, costul pentru instalarea a 720 de stâlpi de iluminare(câte unul pe fiecare parte) ar fi aproximativ 14 milioane de lei.
  • Costurile de instalare a refugiilor pietonale sau insulițelor depind de lungimea acesteia și de specificul modificărilor necesare în zonele de instalare. Dar acestea ar putea varia între 200 mii lei și 250 mii. Costul pentru reamenajarea a 20 treceri de pietoni anual pentru următorii 3 ar fi 14 milioane de lei.
  • Costurile pentru instalarea a 500 de indicatoare noi care ar atenționa șoferii despre intrarea în zona cu viteză maximă de 30km/h ar putea ajunge de la 600 mii de lei la 1 milion de lei.

Audierile publice cu privire la îmbunătățirea trecerilor de pietoni din capitală vor avea loc miercuri, 22 martie 2017, în sala de ședințe nr.15 a Primăriei municipiului Chișinău între orele 17:30-19:00.

Sursa: chisinau.md

Comentarii

comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.