Chișinău nu e genul de oraș pe care deseori îl vei întîlni în clasamente internaționale sau inclus în top 10. Mai puțin cunoscut, mai modest, mai ieftin – capitala Republicii Moldova rămâne un teritoriu mai puțin exploarat de către restul lumii.

Dar, iată că spre surprinderea noastră, în anul 2014 a fost editată o carte-ghid, de către revista online Matador Network intitulată 101 Places to Get F*cked Up Before You Die: The Ultimate Travel Guide to Partying Around the World, care a inclus Chișinăul într-un top internațional al celor mai bune locuri de distracție din întreaga lume. Perfect, la prima vedere.

101 locuri în care să te faci praf înainte să mori” (varianta română a cărții) prezintă nu doar destinații populare precum festivalele Oktoberfest, Coachella și Burning Man,  Dublinul vizitat de Ziua Sfântului Patrick, carnavalul din valea argentiniană Quebrada de Humahuaca, capitala mondială a distracției Ibiza sau minunatele plaje din Goa (India), dar și orașul Chișinău.11650819_861956683890318_645913441_n

În timp ce restul lumii au festivale bine organizate, pub-uri renumite, plaje care îți taie respirația, clădiri cu o arhitectură fenomenală, noi avem o cultură. Da, o cultură. Cultura de a bea. De a bea mult.

Cartea 101 Places to Get F*cked Up Before You Die: The Ultimate Travel Guide to Partying Around the World, capitolul 4, pagina 108 – Chișinău, Moldova:

According to the World Health Organization, Moldova is the drunkest nation on earth, consuming an average of 18.2 liters of booze per person per year.Though a little off the beaten track, if you happen to be anywhere between Bucharest and Odessa, drop in to Chișinău and try some Moldovian liquor.

Potrivit Organizației Mondiale a Sănătății, Moldova este pe primul loc în ce privește consumul mondial de alcool, cu 18,2 litri pe cap de locuitor în fiecare an. Deși ușor în afara traseului cunoscut de turiști în Europa, dacă aceștia se găsesc oriunde între București și Odessa sunt sfătuiți să poposească și la Chișinău pentru a încerca niște băutură din Moldova.(trad. Business Insider)

chiinu-moldova

Acum, o întrebare. Datorită cărui fapt Chișinăul a fost menționat într-o astfel de listă?  Arcului de Triumf? Grădinii Publici Ștefan cel Mare și Sfânt? Pieții centrale?

Nu, datorită BĂUTURII. Ironic sau nu, autorii au luat în considerație: nu arhitectura orașului, nu fetele frumoase, nu prețurile comparativ ieftine față de cele europene, ci deprinderea moldoveanului de a bea. Acea deprindere care l-a făcut faimos peste mări și țări, acea deprindere care este atât de evidentă încât ajungi în top-uri, acea deprindere care este normală în rîndul populației, acea deprindere care a devenit brand-ul orașului Chișinău.

Trist e faptul că Avem cu ce. Avem ce arăta. Dar imaginea orașului nu o creăm doar cu ajutorul noilor fațade a clădirilor și expoziții la Milano, ci și din zîmbetele oferite trecătorilor, toleranței manifestate față de orice om, și cel mai important cu ajutorul unui comportament adecvat. Fie că ești un politician sau simplu cetățean.

Comportamentul populației este un indice deseori utilizat la analize și efectuarea clasamentelor ( de către agenții de turism, reviste, etc) Ospitalitatea, educația, bunul simț – mereu vor vinde. Vor crea o altă imagine. Vor dezvolta un altfel de turism.

Acum, fie te bucuri că ești în top, fie îți e rușine de ce.

Comentarii

comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.