Cristian Neagoe este un tânăr care a trăit 31 de ani în București fără un an locuit în New York, a terminat filosofia și a lucrat librar, apoi la Cărturești, apoi a fost coordonator de promovare a Institutului cultural român din New York, acum e coordonatorul de comunicare pe România pentru Bienala de artă din Veneția la Adrian Ghenie’s Darwin Room, de 10 ani organizeaza un eveniment grandios numit Street Delivery care este un manifest pentru spațiul public, pentru un oraș pentru oameni și locurile deștepte în zonele urbane, care de anul ăsta va fi desfășurat în 4 orașe mari din România : București, Cluj, Iasi, Timișoara și se așteapta peste 50 000 de vizitatori
 
sursa foto : iConcert.ro

 
Povestește-ne mai mult despre Street Delivery și ce presupune acesta.
 
Cristian : Street Delivery a pornit dintr-o necesitate. Acum 10 ani Bucureștiul era un oraș unde pietonii trebuiau să-și negocieze dreptul de a fi. Era și din păcate inca mai este o mare parcare unde oamenii sunt parcă în plus, de parcă mașinile au prioritate pentru autorități. Ideea inițială a fost să discut cu diferite triburi urbane să le invit să mobileze o stradă cu propriile lor idei, cât fizic atât și material. Acest concept a pornit de la inițiativa Reclaime The streets din Marea Britanie din anii ’90 pornită tot pentru a prioritiza pietonii, dar, ei o făceau mai radical. Ocupau autostrăzi întregi și veneau cu oameni pe picioroange, crinoline imense, muzică si boxe care defapt mascau faptul că sub crinoline se scotea asfaltul și se plantau copaci, astfel transformând strada într-o gradină. Asta e ideea. Am pavat și am asfaltat prea mult spațiu în orașele noastre și am ajuns să ne fie frică să trecem strada care cu sute de ani în urmă era un spațiu în care simplii oameni se puteau odihni.
  
 
Care e impactul Street Delivery în România?
 
Cristian : De-a lungul acestor 10 de ani de evenimente am produs circa 2000 de proiecte și în fiecare an organizațiile, comunitățile ne aduc în jur de 700 de idei de proiecte. Impactul acestui eveniment, deși, nu se vede imediat are un sens pentru reconstrucția unei societăți civile. Foarte multă lume care vine la street Delivery spune că marea bucurie în acest eveniment e că te poți întâlni cu oameni pe care nu i-ai vazut demult, astfel creând și rețele sociale unde comunicăm pe viu, nu pe rețele de socializare. Cred că este un pic și meritul evenimentului asupra faptului ca oamenii au început să se coaguleze în jurul unor idei, să protesteze împotriva politicilor ineficiente. Anul trecut am avut în jur de 50 000 de vizitatori a evenimentului în București 
  
 
Ceea ce faci tu este defapt obligațiunea autoritaților locale. De ce ai decis să o faci?
 
Cristian : În general autorităților le e frica de mase mari de oameni cărora nu li se dă pâine și circ. Adică dacă primăria susține un festival al berii, o face pentru ca oamenii să meargă acolo sa se distreze. Principala funcție a street Delivery nu este entertainmentul, ci chestionarea politicilor publice, ceea ce primăria si oarecare altă autoritate locală nu vrea s-o facă, pentru că, asta pune o presiune pe ei. De aceea am rămas independenți și nu primim finanțarea primăriei.
10 ani în urmă când ai inițiat proiectul aveai 21 de ani, destul de tânăr, cât de importantă vezi implicarea tinerilor în organizarea acestor gen de evenimente și coagularea lor asupra unor inițiative?
Cristian : E absolută importanța. În genere un astfel de eveniment nu poate să fie emanat de oamenii care au un stil de viață așezat, deoarece, necesită entuziasmul pe care doar tinerii îl au și e nevoie de o groază de muncă de voluntariat și este esențial și pentru tineri să se implice și să-și câștige acea agoră unde se discută ideile despre oraș, iar, orașul trebuie sa țină cont de opinia tinerilor, deoarece, ei fac ca lucrurile să se miște.
 
 
Cum crezi, care e motivul faptului că Bucureștiul si Chișinăul care erau cândva practic la același nivel de dezvoltare au ajuns acum la o mare diferență în tot ce se întâmplă, economie, arhitectură și altele?
Cristian : Din pacate sunt doar prima oară în Chișinău și nu am reușit să-l descoper astfel ca să-l pot judeca. București e al 6-lea oraș din Europa și are în jur de 3 mln de locuitori, e un centru de business și industrial important. Trebuie să ținem cont și de faptul că România e în Uniunea Europeana și eu venind aici am observat că lucrurile se mișcă bine și se fac frumos și faptul că am întâlnit proiectul vostru mi-a dat de înțeles că evident există dorința de a duce lucrurile mai departe. Din punct de vedere arhitectural ambele orașe au fost distruse de politicile urbanistice sovietice sau megalomane și în continuare București e orașul în care se lasă să cadă monumente istorice pentru ca în locul lor să fie construite centre de business. Genul ăsta de capitalism primitiv distruge mai mult decât a făcut-o comunismul în 50 de ani și poate ar trebui să aveți și voi grijă de asta. Nu lăsați istoria să fie dărâmată pentru a pune peste ea birouri. Piața asta e importantă, dar nu în măsura în care ne face să uităm de unde venim. E foarte ușor să venim cu buldozerul și să construim o clădire din sticlă, dar, e cu mult mai greu să păstrăm locurile astea și să le folosim pentru binele orașului.
Care ar fi sfatul pe care l-ai acorda chișinăuienilor?
M-aș bucura ca oamenii din Chișinău să-și iubească cu adevărat orașul și să și-l ia înapoi, pentru că, dacă-l lasa la mâna autorităților va fi foarte dificil să-l păstreze așa cum îl doresc ei.

Comentarii

comentează

Written by Adrian Pleșca

Motivul din care am fondat proiectul Orașul Meu și orasulmeu.md e că îmi doresc un oraș de care m-aș mândri când le-aș povesti despre el prietenilor de peste hotare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.