Construcția podului care leagă sectoarele Botanica şi Centru a fost inițiată la începutul anilor ’80. Podul viaduct a fost dat în exploatare în 1989. Redacția Orașul Meu prezintă 8 lucruri mai puțin cunoscute despre acest loc. 

2
Photo: moldovenii.md

1. Costul construcţiei reprezenta o sumă enormă pentru acele vremuri – aproximativ 1 miliard de ruble.

2. În acea perioadă unicul traseu care unea Botanica și centrul capitalei trecea pe lângă Gara Feroviară. De multe ori autobuzele se opreau pentru a le permite căruţașilor să treacă. Acest fapt uimea arhitecta care trecea des pe acolo. Ala Chiricenco a luat harta oraşului, a tras o linie care unea bulevardul Dacia cu strada Bucureşti şi a spus că acolo trebuie să existe un pod.

3
Photo: moldovenii.md

3. Structural, viaductul este format din trei poduri cu lungimile de 120, 300 şi 465 de metri şi două terasamente aflate între ele.

4. În perioada anilor ’80-’90, sub viaduct aveau loc antrenamente ale speologilor chişinăuieni. De pe pod, aceştia coborau pe frânghii până jos, iar apoi urcau înapoi, astfel antrenându-se pentru coborârile în peşteri.

5
Photo: moldovenii.md

5. La construcţia viaductului s-a ţinut cont de faptul că pe sub el trecea pârâul Malina Mică. Era planificat ca acesta să curgă printr-o ţeavă, fără a atinge pilonii.

6. Arhitectul moldovean Nicolai Ischimji a scris că, din cauza noilor clădiri ridicate, acea conductă a fost distrusă, iar albia pârâului s-a deplasat, acum atingând cel puţin doi piloni de sprijin. Conform calculelor arhitectului, baza suportului sub una dintre coloane a fost spălată cu cel puţin 10%. La fiecare 2 ani au loc inspecţii, efectuate pentru a asigura rezistenţa pilonilor podului.

Photo: moldovenii.md
Photo: moldovenii.md

7. Podul viaduct este cel mai lung și cel mai înalt din Chișinău. Transportul se deplasează pe trei benzi în fiecare direcție. Chiar și așa, traseul este unul dintre cele mai aglomerate din capitală.

8. Toată documentația de proiectare a fost realizată de filiala Institutului de Cercetare SoiuzDor din Kiev.

Articol de Nadina Grinco

Comentarii

comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.