High Line este un parc public construit pe un viaduct de cale ferată de marfă ce se găsește în partea de vest al Manhattan-ului. De la distanță această construcție seamănă mai mult cu o relicvă abandonată, însă călcând pe suprafața ei, oricine se poate convinge că este într-adevăr o oază urbană.

Inițiativa de a crea un parc în zona căii ferate care devenise deja abandonată din cauza frecventei obstruări și accidentelor, apare în 1979. Peste douăzeci de ani, Joshua David și Robert Hammond fondează asociația „Prietenii High Line” care are drept scop salvarea structurii respective care era pe cale a fi demolată.

high-line-manhattan-17th-street

Schițarea viziunii inovative pentru crearea parcului a fost realizată odată cu lansarea unui concurs de proiecte la care, din 52 de răspunsuri trimise, au fost selectate doar 7 echipe.

Astăzi, calea ferată reprezintă unul dintre cele mai originale și atrăgătoare spații publice din întregul oraș. Parcul respectiv este vizitat anual de aproximativ cinci milioane de oameni.

1

Design-ul învelișului vegetal al High Line este inspirat din peisajele „auto-însemânțate” ale liniilor ferate ieșite din uz. Au fost selectate cele mai robuste, durabile specii de plante perene, ierburi, arbuști și copaci cu o variație largă a coloritului și au fost plantate ținându-se cont de principiul „păstrați-l sălbatic” („keept it wild”). Pentru ca vizitatorii să contempleze aceste elemente prielnice, sunt amplasate bănci și multe terase.

high-line-covered-in-plants

High Line reprezintă cel mai lung acoperiș verde din lume odată ce, pe lângă caracterul său agremental, acesta permite reținerea a 80% din totalitatea apei pluviale, furnizează umbră, oxigen și reprezintă un habitat pentru păsări și insecte. Totodată, în unele zone există și multe pancarte care indică interdicții legate de mersul pe bicicletă, cerșit, plimbarea câinelui, consumarea băuturilor alcoolice, fumatul, culesul florilor, aruncarea deșeurilor.

Plimbarea pe High Line printre clădiri este diferită de oricare alta din New York datorită înălțimii de douăzeci și cinci metri ai construcției, cât și lipsei de intersecții, semafoare.

Parcul este împărțit în mai multe regiuni care se deosebesc între ele în funcție de utilitate și aspect. În continuare, echipa Orașul Meu vă prezintă câteva dintre acestea:

  • Tiffany & Co. Foundation Overlook
    Acesta reprezintă balconul construcției care marchează punctul în care a fost oprită demolarea High Line.luginsland-gross-02
  • 14th Street Passage
    Pasajul semiînchis este destinat desfășurării unui program public inițiat de High Line Art prin care se intenționează difuzarea unor filme în aer liber, videoclipuri artistice, lucrări istorice ș.a.m.d.FandW-1
  • Diller – von Furstenberg Sundeck & Water Feature
    Această cale este flancată cu șezlonguri și o fâșie de apă datorită căreia trecătorii se pot răcori.image-24
  • Chelsea Market Passage
    Porțiunea respectivă înfățișează mai multe cafenele în aer liber deschise în lunile calde ale anului.

DSR Highline 11-08 2883

  •  Northern Spur Preserve
    Această regiune deține multe plante ce evocă un peisaj sălbatic, cum ar fi: asteri, rogozuri, splinuțe, etc.

2009-06-30-baannorthernspur

  • 10th Avenue Square and Overlook
    După ce au fost înlăturate multe grinzi de oțel, această zonă a preluat forma unui amfiteatru care oferă priveliște spre râul Hudson și Statuia Libertății.eddie-crimmins-10th-ave
  • Chelsea Thicket
    Acest spațiu poate fi asemuit cu o pădure miniaturală sau cu un desiș.Chelsea-Thicket-on-the-High-Line-2-section
  • 23rd Street Lawn
    Unica peluză de pe High Line constituie un loc ideal pentru picnicuri și un teren destinat programelor de vară.7170011689_3bc2293442
  • Philip A. and Lisa Maria Falcone Flyover
    Flyover permite vizitatorilor să se plimbe printr-un crâng cu magnolii, sasafras și agriși.5809708542_5988e5a414_b
  • 26th Street Viewing Spur
    Panourile publicitare care au fost amplasate aici, au fost înlocuite cu bănci înainte cărora se întinde un peisaj urban.9-High_Line_viewing_spur_1
  • Pershing Square Beams
    Din grinzile de oțel ale căii ferate a fost construită o punte care este segmentată de zone scufundate acoperite cu silicon pentru siguranță.New-Page-1
  • Interim Walkway
    Design-ul pune în valoare peisajul dual al orașului. În partea vestică se situează râul Hudson, pe când în cea estică New York-ul.Top-RailYards-Iwan-Baan-resized

Așadar, parcul poate fi văzut drept compoziție de microclimate care sunt influențate de prezența clădirilor adiacente, al peisajului înalt, însă liniaritatea acestora este în armonie cu ansamblul orășenesc.

Iată ce spune unul din autorii acestui proiect:

„Inspirată fiind de frumusețea sălbatică și melancolică a căii ferate, unde natura a acaparat o bucată din infrastructura urbană, echipa a retușat această linie de transport post-industrială transformând-o într-o piesă de agrement, de viață și de creștere economică. Strategia noastră constă în combinarea organicului cu materialele de construcții într-un amestec ce schimbă proporțiile pentru a acomoda atât natura sălbatică, cea cultivată, cât și sfera socială.”

 Sursă: thehighline.org, urbangreen.com, nycgovparks.com, nationalgeographic.com

Autor: Ostroman Iuliana

Comentarii

comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.