După cum cunoașteți, membrii Comunității proiectului „Orașul Meu” au colectat circa 10 000 de semnături fizice pentru introducerea transportului public pe timp de noapte în decursul ultimelor săptămâni. La depunerea semnăturilor, Primăria a anunțat despre lansarea a 2 rute nocturne în regim de testare.

În decursul viitoarei săptămâni, Primăria urmează să ne dea un răspuns oficial referitor la deciziile luate în privința petiției noastre, pe care o puteți găsi aici;  în același timp, grupul de inițiativă format din membrii comunității noastre, alături de : Terentie Carp – Președinte CNTM, Serghei Barcari – activist civic, Sergiu Tofilat – activist civic, va avea întrevederi cu reprezentanții fracțiunilor din CMC pentru a intenta obținerea susținerii lor în legătură cu proiectul nostru, dat fiind faptul că ei vor decide aprobarea sau respingerea proiectului o dată cu înaintarea acestuia către CMC.

În cele 2 săptămâni de colectări, membrii noștri au cutreierat pretutindeni orașul pentru a colecta cele 10 000 de semnături, executând acest proces democratic, fără precedent în Chișinău. Am avut puncte de colectare a semnăturilor în cadrul: scuarului UNIC, havuzului din Grădina Publică „Ștefan-cel-Mare”, parcurilor Valea Morilor, Valea Trandafirilor, La Izvor, Kilometrului 0, Pieței Centrale, Pieței „Toamna De Aur”, Spitalului Republican, Institutului Oncologic, str. Uzinelor, Parcului TRACOM, McDonalds Centru și altele.

Rata de succes a colectărilor a fost aproximativ 80%, adică 4 din 5 oameni de care ne apropiam semnau. 35 de tineri au făcut ca acest proiect să devină posibil, lucru pentru care le mulțumim.

_DSC0041

Petiția în sine presupune începerea procesului de identificare a unei companii ce va perfecta un studiu de fezabilitate referitor la acest proiect; acest studiu este necesar pentru a înțelege cât de profitabil și benefic ar putea fi proiectul și, de asemenea, pentru a identifica potențialele provocări, găsind soluții pentru conectarea întregului oraș într-un sistem de circulație a transportului public noaptea, astfel încât acesta ar fi mai confortabil, sigur și eficient.

Inițial, Primăria nu a respectat condițiile noastre vizând propunerea acestor 2 rute nocturne care, după părerea noastră, vor fi inutile atâta timp cât nu conectează întreg orașul la un sistem integral de transport. Transportul Public de noapte este un serviciu ce nu va fi atractiv odată cu lansarea sa, căpătând acest atributiv treptat, după ce oamenii se vor obișnui cu prezența sa, dezvoltându-se concomitent și viața nocturnă a orașului. Adițional, se așteaptă ca aceste rute să circule la distanțe mari de timp între ele, astfel nu fiecare om fiind pregătit să aștepte 20 sau 45 de minute un troleibuz în stațiile care nu au cel puțin scaune cu încălzire, unele neavându-le deloc!

Pentru a face ca transportului public de noapte să fie confortabil, am propus Primăriei și RTEC crearea unei aplicații mobile prin care călătorii vor putea ști în câte minute va ajunge următorul troleibuz la o destinație anumită, care este cea mai apropiată stație și aproximativ cât timp va dura călătoria. Asumând că nu fiecare chișinăuian are un smartphone, am propus Regiei Transport Electric Chișinău și instalarea unor panouri electrice conform acestui model.

Bus stop with displays with expected wait time. Singapore

Pentru a face acest lucru posibil, este nevoie ca fiecare unitate de transport să fie înzestrată cu GPS trackere sau cel puțin – cel mai ieftin smartphone existent, ce ar avea opțiunea de localizare, prin care șoferul ar putea anunța dacă sunt careva probleme tehnice, pentru ca oamenii în așteptare să cunoască orarul, fiind capabili de a-și programa eficient timpul.

Este greșit să afirmăm că doar tinerii au nevoie de un astfel proiect, dat fiind că zeci de mii de chișinăuieni care lucrează în schimbul de noapte nu au cu ce ajunge acasă o dată ce finisează serviciul între orele 23:00 și 5:00 dimineața. Pe lângă tineri, mii de lucrători din localuri și de la uzinele din Chișinău au nevoie de acest transport.

Proiectul Transportului public nocturn nu este acea soluție-miracol prin care Chișinăul va dobândi o viață de noapte veritabilă. Avem foarte mult de lucru la „construirea” capitalei, astfel ca aceasta să fie atractivă tinerilor în perioada dată a zilei. De obicei, orașele mari, pe lângă localurile amplasate de-a lungul cartierului central, mai au și câte o stradă numită „Party Street”, ca de exemplu Warschawer Strasse din Berlin . Acele străzi sunt pline de localuri, viața de noapte fiind centralizată într-un spațiu restrâns, unde sunt frecvente petrecerile Away Drink- când îți iai băutura și nu stai în local, dar ieși afară și socializezi cu întreg orașul în spații special-amenajate. Acele străzi sunt sigure, poliția circulând noaptea prin preajmă pentru a asigura securitatea oamenilor.

Chișinăul este orașul unde trebuie să ne întâlnim „la Ștefan” și apoi decidem. Strada Pietonală ar trebui să fie acel spațiu prietenos petrecerilor, totuși semănând mai mult cu ceva opus menirii sale.

Pe lângă centralizarea localurilor, ar trebui ca cel puțin scaunele din stațiile de așteptare a transportului public să fie încălzite, pentru că nu fiecare poate aștepta noaptea, în frig, timp de câteva zeci de minute un troleibuz/autobuz.  Există o cale lungă ce urmează a fi parcursă pentru a atinge scopul de a avea un oraș demn de o destinație pentru un city-break nocturn. Chișinăul este orașul care are practic totul pentru a se încadra în data categorie, lipsind însă acerb o planificare durabilă, după cum această opțiune de dezvoltare a orașului nici măcar nu e luată în considerație.

cover articol

Urmează să luptăm prin toate modalitățile posibile pentru a obliga autoritățile să accepte condițiile înaintate de cei 10 000 de semnatari ai petiției noastre și nu vom lăsa RTEC sau Direcția Transport să decidă viitorul unui proiect tratat drept ceva inutil, făcând totul pentru a nu obține „dureri de cap” suplimentare.

Urmează să luptăm până la capăt, la fel cum am făcut-o și până acum în toate proiectele noastre. Luptăm pentru a face un #orașmaibun. În decursul zilelor următoare vă vom anunța despre rezultatele obținute și despre planul concret de activitate referitor la acest proiect.

Cu respect, 

echipa Orașul Meu

Comentarii

comentează

Written by Adrian Pleșca

Motivul din care am fondat proiectul Orașul Meu și orasulmeu.md e că îmi doresc un oraș de care m-aș mândri când le-aș povesti despre el prietenilor de peste hotare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.